CityD-WES onderzocht in opdracht van de NMBS de merkbekendheid van de internationale treinen die vanuit België vertrekken zoals de Thalys, Eurostar en ICE. Doordat we ook al in 2015 en 2017 partner van de NMBS waren voor dit onderzoek, is vergelijking mogelijk. Het eindrapport van dit onderzoek helpt de NMBS om de marketinginspanningen te evalueren, doelstellingen te formuleren naar volgend jaar en campagnes uit te denken. Dit zal de efficiëntie van de campagnes verhogen.

Dat je via onderzoek te weten komt wat de return is van huidige marketinginspanningen, waarna je doelstellingen formuleert en toekomstige campagnes uitwerkt, heeft de NMBS goed begrepen.
Al voor de derde keer gaven ze CityD-WES de opdracht om een merkbekendheidsonderzoek uit te voeren van de internationale treinen die vanuit België vertrekken. Volgende merken van treinen kwamen aan bod: Thalys, Eurostar, TGV InOUI, IC Nederland, ICE en Nightjet.

Het team van CityD-WES achter ons merk DataD zette het onderzoek op en verwerkte de data.
DataD is expert in marktstrategie en (markt)onderzoek. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in jouw marktsegmenten en in de behoeften en het gedrag van consumenten/klanten in jouw markt. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies waarmee je aan de slag kan.

In het onderzoek voor de NMBS werd zowel top of mind merkbekendheid (wie wordt er als eerste genoemd?) als spontane merkbekendheid (welke internationale treinen kunnen respondenten opnoemen?) gemeten. Daarnaast werd ook de geholpen merkbekendheid onderzocht (vb. Kent u ICE?).

We peilden naar belangrijke indicatoren zoals de kennis van reistijd, frequentie, bestemmingen en kostprijs van de verschillende internationale treinen die vanuit België vertrekken.
De studie levert ook inzicht in de reisfrequentie naar het buitenland, de favoriete vervoersmodi van de Belgen en de mediakanalen via dewelke de consument de internationale trein leert kennen.
Tenslotte werd voor een aantal beelden van de campagne afgetoetst in welke mate ze aanzetten om een treinticket te boeken.

Doordat we ook al in 2015 en 2017 partner van de NMBS waren voor dit onderzoek, werden de resultaten vergeleken met de resultaten van die vorige jaren. Dit geeft tendensen weer op lange termijn.
Het eindrapport van dit onderzoek helpt de NMBS dan ook om marketinginspanningen te evalueren, doelstellingen te formuleren naar volgend jaar en campagnes uit te denken. Dit zal de efficiëntie van de campagnes verhogen.

Ook geïnteresseerd in data voor jouw project, onderneming of organisatie? Wens je meer te weten over DataD of CityD-WES? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

Meer weten?

We vertellen je graag wat we allemaal gedaan hebben en wat we allemaal voor jou kunnen doen. Stuur ons een bericht met jouw vraag of bel ons even op!

Contacteer ons direct:

Tel: +32 (0)473 62 20 33