6 december, de dag dat Sinterklaas de schoentjes vult, is voor kinderen ongetwijfeld de spannendste tijd van het jaar. Maar hoe beleven (groot)ouders deze periode? DataD kreeg via de Consumeter van 1500 volwassen Belgen inzicht in hun koopgedrag voor sinterklaascadeautjes. De resultaten zie je hieronder.

Dat de Sinterklaasperiode heel wat mensen op de been brengt, is geen verrassing. CityD-WES brengt naar goede gewoonte het koopgedrag rond deze periode in kaart via de Consumeter. Deze online enquêtetool verzamelt antwoorden bij 1500 Belgen tussen 18 en 74 jaar en is bijgevolg representatief voor de Belgische bevolking. Het team van CityD-WES achter ons merk DataD zette het onderzoek op en verwerkte de data.

DataD is expert in marktstrategie en (markt)onderzoek. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in jouw marktsegmenten en in de behoeften en het gedrag van consumenten/klanten in jouw markt. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies waarmee je aan de slag kan.

Na verwerking van de antwoorden van de Consumeter zien we dat dit jaar maar liefst 55% van de 1500 respondenten aangeven doorgaans Sinterklaascadeautjes te kopen voor kinderen, kleinkinderen, neefjes, nichtjes, enzovoort.
Zowat de helft van hen start in november met het verzamelen van geschenkideeën, met het vergelijken van het aanbod en 49% koopt de meeste geschenken uiteindelijk ook aan in november.
Als reden om te kopen in november geeft 28% aan dat ze wachten op de verlanglijstjes van de kinderen, 27% is gewoon graag goed voorbereid en nog eens 27% profiteert van de promoties die dan worden gegeven.
Het wenslijstje van de kinderen (63%) is bij uitstek het inspiratiemiddel om de aankopen op te baseren, gevolgd door traditionele printreclame (flyers, brochures,…) (25%) en informatie van vrienden/familie/collega’s (24%). Nieuwsbrieven, sociale media en radioreclame worden het minst gebruikt als inspiratiekanaal.

Van de mensen die aangeven Sinterklaascadeautjes te kopen, vergelijkt 75% het aanbod tussen verschillende winkels via het internet. Dit percentage ligt in dezelfde lijn als vorige jaren.
41% koopt ook effectief de cadeautjes via de webshops. Dit is een goede 9% meer dan in 2018.
Opvallend is dat 54% aangeeft de aankopen daarna toch te doen in fysieke winkels. Dit percentage ligt 11% lager dan in 2018, wat aangeeft dat er ook voor de aankoop van Sintgeschenken een verschuiving is naar online shopping.

Gemiddeld wordt er € 73 per kind gespendeerd, wat een beetje lager is dan in 2018 (€ 76). Als we dit gemiddelde extrapoleren naar de hele Belgische bevolking, betekent dit dat er zo’n € 405 miljoen wordt besteed aan Sinterklaasgeschenken.
De Sint komt enkel langs bij de brave kinderen en dat zijn gemiddeld 2,25 kinderen per persoon die aangeeft Sinterklaascadeautjes te kopen. (In 2018 waren dit 2,44 kinderen.) Als je weet dat in 2021 in een gezin gemiddeld 1,79 kinderen wonen, dan weten we dat de Sint een drukke Sinterklaasavond tegemoet gaat.

Ook geïnteresseerd in data voor uw project, onderneming of organisatie? Wens je meer te weten over DataD of CityD-WES? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

Meer weten?

We vertellen je graag wat we allemaal gedaan hebben en wat we allemaal voor jou kunnen doen. Stuur ons een bericht met jouw vraag of bel ons even op!

Contacteer ons direct:

Tel: +32 (0)473 62 20 33