Het War Heritage Insitute wil meer bezoekers trekken naar hun sites: Dodengang Diksmuide, Bastogne Barracks, Koninklijk Legermuseum, Commandobunker in Kemmel en Fort van Breendonk.
Om dit te bereiken, analyseerde CityD-WES de structuur van het WHI, we bepaalden een visie en stelden een actieplan samen voor de volgende jaren (t.e.m. 2026). Dit actieplan schiet nu uit de startblokken met acties rond beleving, marketing en communicatie.

De opdracht die we voor het War Heritage Institute (kortweg WHI) uitvoeren, bestaat uit twee delen.
In een eerste deel gebeurt de analyse, bepalen we de strategie en schrijven we het actieplan uit. Dit deel werd nu afgerond met een goedkeuring van het actieplan door de Raad van Bestuur van het WHI.
In een tweede deel van de opdracht begeleiden we het WHI bij de uitwerking van het actieplan.
Voor de volledige opdracht werkt CityD-WES samen met Konsultra (die Thx.agency gaat heten) en Arrowminded (die nu StudioH2L heet).

We maken van elke WHI-site een sterk merk dat we duidelijk positioneren als deel van een netwerk aan erfgoedsites. Niet enkel door een gedragen, sterke en geloofwaardige identiteit te definiëren, maar ook door per site praktische handvaten aan te reiken zodat site en potentiële bezoekers op sterke wijze met elkaar worden verbonden.
Het actieplan bestaat uit een luik beleving en een luik marketing en communicatie. Beide luiken bevatten haalbare, aantrekkelijke en goed omschreven acties, inclusief de versterking van het museaal product, die rechtstreeks bijdragen tot de realisatie van de doelstelling, nl. meer bezoekers genereren.

De analysefase resulteerde in:

  • SWOT, sterkte-zwakte-analyse
  • Brand Key, om tot de merkessentie van het WHI te komen
  • Onderzoek waarbij we cijfermateriaal vergeleken uit eigen onderzoek van het WHI, het publieksonderzoek (effectieve bezoekers) en de Consumeter (potentiële bezoekers)
    Zo kregen we inzicht in doelgroepen en konden we bepalen welke doelgroepen het meest bijdragen aan de doelstellingen van dit project.
    Door de positionering en branding aan te pakken, het actieplan te aligneren met het strategisch plan van het WHI en een vernieuwd merk van het WHI en de sites te lanceren, verhogen we de merkbekendheid.

Het actieplan is leesbaar en meteen uitvoerbaar door de duidelijke indeling (marketingcommunicatiemix versus het versterken van de beleving) en de gedetailleerde omschrijving van het actieniveau.
Een greep uit de actiedomeinen: combinatiearrangementen uitwerken, contentmarketing en storytelling, online marketing en sociale media, communicatie richting verenigingen, professionalisering van het onthaal, gamification, opleiding, enzovoort.

Ook geïnteresseerd in een actieplan en/of begeleiding voor jouw project? Wens je meer te weten over onze pijler toerisme & leisure? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

Meer weten?

We vertellen je graag wat we allemaal gedaan hebben en wat we allemaal voor jou kunnen doen. Stuur ons een bericht met jouw vraag of bel ons even op!

Contacteer ons direct:

Tel: +32 (0)473 62 20 33