Met het nieuwe project ‘Ondernemen met karakter’ verbindt de stad Tongeren de eigenschappen van de Tongenaar met de handelaars. Bestaande handelaars worden ondersteund en handelaars met de AmbioriX-factor worden aangetrokken: karaktervolle, vernieuwende en duurzame handelaars. Jan Boots, CEO van CityD-WES, is projectcoördinator en zorgde op 16 november mee voor een geslaagde kick-off van het project.
Dat de handel in steden en gemeenten een ware transformatie doormaakt, hoeft niet meer gezegd. Het online shoppen verdringt authenticiteit en persoonlijk contact, maar de behoefte om fysiek te shoppen blijft bestaan. Daarom wil Tongeren de stadskern nieuwe zuurstof geven door een goede mix van verschillende functies aan te bieden zoals handel, horeca, vrije beroepen, ambachten, publieke dienstverlening, evenementen, toerisme, wonen,…
Uit het traject ‘Naar de Kern’ bleek dat het DNA van Tongeren ‘karakter’ is. Net zoals de stadsheld Ambiorix een sterke, trotse, ambitieuze en gepassioneerde persoonlijkheid was, is de Tongenaar dat ook. Gedreven en ondernemend, maar ook een tikje rebels en weerbarstig.
CityD-WES begeleidt steden en gemeenten om hun DNA te ontdekken, want daarin ligt de sterkte om je van andere steden en gemeenten te onderscheiden.
Het project ‘Ondernemen met karakter’ verwijst naar het DNA van de stad en zal de Tongenaar linken en verbinden met de handelaars. Bestaande handelaars zullen met dit project extra worden ondersteund, nieuwe handelaars met ‘karakter’ worden aangetrokken.
Marc Hoogmartens, schepen van Economie: “We zijn op zoek naar karaktervolle, vernieuwende en duurzame starters. Enkel projecten die zich vestigen in het afgebakende kernwinkelgebied komen in aanmerking. De projecten worden beoordeeld op de kwaliteiten en de haalbaarheid/rendabiliteit van het concept.”
Tongeren zoekt dus ondernemers met een AmbioriX-factor.
De geselecteerde kandidaten krijgen een ondersteuningspakket ter waarde van 10.000 euro. Het ondersteuningspakket kan ingezet worden voor:
– Professionele begeleiding van de onderneming
– Huur of andere werkingskosten
– Publicitaire uitgaven
Verder biedt de stad coachingtrajecten aan, zullen samen met de handelaars commerciële acties worden opgezet, worden mysteryshoppers ingezet en zal worden gewerkt aan de beeldkwaliteit van het handelscentrum.
De Tongerse aanpak heeft een dubbele impact: innovatieve startersideeën zorgen voor de invulling van leegstaande panden en de bestaande handel en horeca worden weerbaarder gemaakt in de groeiende digitale shoppingmarkt.
Aan dit project zijn lokale ambassadeurs verbonden. Het zijn authentieke handelaars uit het centrum van Tongeren. Trotse, unieke, vakkundige en klantvriendelijke ondernemers met een hart voor Tongeren en allemaal met een uniek verhaal.
De feestelijke kick-off van het project vond plaats op 16 november.
Ben jij ondernemend en beschik je over de AmbioriX-factor? Dien uiterlijk 4 februari 2022 jouw ondernemings- en financieel plan in bij de dienst Economie van de stad Tongeren. Daarna worden de kandidaat-ondernemers uitgenodigd om hun project toe te lichten voor een jury. Na beraadslaging stelt de jury aan het stadsbestuur voor om drie kandidaten te ondersteunen.
Meer info: www.tongeren.be/karakter
Daar vind je ook de verhalen van de ambassadeurs terug.
Ook geïnteresseerd in oplossingen op maat voor jouw vraagstukken over het aantrekken van starters en lokale economie? Wens je meer te weten over CityD-WES? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!