CityD-WES heeft jarenlange ervaring met marktonderzoek en publiceert een samenvattend rapport waarvoor 1500 Belgen werden bevraagd. De deelnemers kregen vragen over corona-gerelateerde topics, geclusterd in de vijf pijlers van CityD-WES: Lokale economie & Retail, Toerisme & Leisure, Vastgoed & Gebiedsontwikkeling, Citymarketing & Centrummanagement en Marktstrategie & Marktonderzoek. Zal lokale economie heropleven? Wijzigde u uw reisgedrag? Heeft u de intentie een auto of vastgoed te kopen? Allemaal vragen waarop het antwoord is te vinden in het rapport.

In 2019 fuseerden WES en CityD, twee sterke spelers op de markt van consulting en beleidsvisies tot de
CityD-WES group. Marktonderzoek blijft een belangrijk onderdeel van de activiteiten van de groep en is dan
ook één van de vijf pijlers. De andere pijlers zijn Lokale economie & Retail, Toerisme & Leisure, Vastgoed & Gebiedsontwikkeling, Citymarketing & Centrummanagement.
Met twee sterke merken, CityD en DataD, biedt de groep een uitgebreide dienstverlening aan.

Marktonderzoek als stokpaardje
Het marktonderzoek is gekoppeld aan het merk DataD, waarover je meer kunt lezen op de website www.datad.be.
Pascal Steeland is senior consultant bij CityD-WES en is overtuigd van het belang van marktonderzoek: “Met up-to-date informatie, gerichte onderzoeken en passende strategieën en actieplannen helpen we overheidsorganisaties en bedrijven om gepast in te spelen op veranderingen en opportuniteiten in de werk- en stadsomgeving.”

Voor het rapport dat DataD samenstelde, deed het bedrijf een beroep op een online panel van 1500 Belgen, wat de antwoorden representatief maakt voor de Belgische bevolking tussen 18 en 74 jaar. DataD bundelt de vragen in de Consumeter, die elk kwartaal wordt verstuurd. Meer info vind je op de website: De Consumeter (cityd-wes.be).

“Wat denkt de Belg over corona?” was het uitgangspunt bij de edities van de Consumeter van april 2020 en april 2021. Het rapport geeft inzichten over een aantal topics door middel van een analyse van de belangrijkste cijfers uit de Consumeter. De Consumeter is dan ook een efficiënte en budgetvriendelijke manier om de markt te bevragen. Het is mogelijk één of meerder vragen toe te voegen, maar ook evoluties kunnen worden opgevolgd zoals dit het geval is in het meest recente rapport.

Wist je dat…

  • Meer dan de helft van de bevraagden (54,8% in 2020 en 50,3% in 2021) vindt dat hun stad of gemeente nood heeft aan een actieplan voor lokale economie.
  • Vorig jaar nog één of vijf Belgen hun reis/reizen annuleerde. In april 2021 gaf maar 11,2% aan dat ze hun reisplannen voor het komende jaar annuleerden.
  • Ongeveer de helft van de respondenten (43,3% in 2020 en 51,4% in 2021) vinden vastgoed kopen een uitstekende belegging. Het verleden toonde meer dan eens aan dat er in economisch meer onzekere tijden vaker teruggegrepen wordt naar belegging/investering in vastgoed; een trend die zich ook nu lijkt te gaan voltrekken.
  • In april 2020 gaf 34,9% van de respondenten aan dat ze meer producten online kochten dan de maanden ervoor. Voor 2021 zien we dat er een verzadiging optreedt met meer dan de helft van de respondenten (56,6%) die ongeveer evenveel producten online koopt dan de maanden ervoor.

Bekijk het rapport ‘Consumeter – vergelijking april 2020 vs april 2021’ van CityD-WES.

De volledige tabellenlijst is op te vragen door een mailtje te sturen naar info@cityd-wes.be.
Het rapport en de tabellenlijst zijn gratis.

Wil je meer te weten komen over de vijf pijlers van CityD-WES en de oplossingen op maat die we je kunnen bieden? Of heb je nood aan cijfers en analyse meer toegepast op jouw informatiebehoefte? Neem dan contact met ons op via pascal.steeland@cityd-wes.be of telefonisch op het nummer
+32 (0)50 36 71 47. Contacteer ons!

Meer weten?

We vertellen je graag wat we allemaal gedaan hebben en wat we allemaal voor jou kunnen doen. Stuur ons een bericht met jouw vraag of bel ons even op!

Contacteer ons direct:

Tel: +32 (0)473 62 20 33