Ondernemen vergt karakter en dat is waar Tongeren op in zet. De handel staat voor uitdagingen en vragen dringen zich op. Wie is onze klant? Welke nieuwe concepten trekken we aan? Samen met CityD-WES richt de campagne ‘Ondernemen met karakter’ zich op kandidaat-ondernemers die hun droomproject willen waarmaken in Tongeren, wellicht de meest karaktervolle stad van Limburg en wijde omgeving.

Ondernemen vergt karakter en dat is waar de stad Tongeren op in zet.

De stad Tongeren, de oudste stad van België maar slim omgedoopt tot de eerste stad is al eeuwenlang een belangrijke handelsplek op verschillende kruispunten en snijvlakken. Op de grens van het taalgebied, midden in de driehoek Hasselt – Tongeren – Maastricht en dus strategisch erg goed gelegen.

De stad ademt geschiedenis en niet in het minst op vlak van handel en ondernemerschap. Maar Tongeren danst niet om de hete brij heen. Zoals veel andere provinciesteden kampt ook Tongeren met een aantal grote uitdagingen. Wie is onze klant binnen deze sterke commerciële driehoek Hasselt-Tongeren-Maastricht? Hoe groot kan haar draagvlak zijn ten aanzien van inwoners en regio-inwoners? Welk basisaanbod is absoluut relevant en in voldoende mate aanwezig? Welk onderscheidend aanbod heeft de stad om ook toeristen aan te trekken die gevleid worden in dit geval door het cultuur-historisch karakter van de stad en door haar ligging aan de rand van Haspengouw?

Kleinere handelskernen staan onder druk omdat de retail post-corona door zwaar weer gaat, e-commerce de verhoudingen op scherp zet, er nog volop geïnvesteerd wordt in andere aanbodlocaties in een ruimere regio en inderdaad andere steden ook niet stilzitten.

Binnen deze context is de stad Tongeren in samenwerking met de provincie Limburg op zoek gegaan naar haar DNA, dat deels vanzelfsprekend lijkt en is, maar daarom niet altijd zichtbaar is in het straatbeeld. De sterke historische wortels maken dat de stad een uitstraling heeft die haar gelijke in Limburg en zeer wijde omgeving niet kent. De binnenstad ademt geschiedenis uit, zowel via haar patrimonium als via haar straten en pleinen. Deze geschiedenis krijgt extra allure door een uniek Gallo-Romeins museum, de hoofdvogel op vlak van karakter, maar tevens door alles wat met antiek, vintage en dus ook het verleden te maken heeft.

Meer voedingsbodem voor een sterk DNA kan er niet zijn. ‘Rooted in History, forged by Character’ is dan ook de enige logische baseline die bij de stad kan passen. Vanuit deze diep gewortelde verankering wenst de stad ook het ondernemerschap met karakter verder uit te dragen. Want karakter druipt niet enkel van de gebouwen af, het wordt tastbaar door het bijzonder aanbod, door gedurfde concepten, door tegen de stroom in te zwemmen. Ambiorix deed het 2000 jaar geleden al voor. ‘Ondernemen met karakter’ zie je vandaag dan ook verschijnen in het straatbeeld met een 10-tal karaktervolle bestaande ondernemers als uithangbord, maar is ook de oproep aan aspirant-ondernemers die al dromen en plannen en een duwtje in de rug kunnen gebruiken.

Jan Boots, CEO van CityD-WES, is projectcoördinator voor de campagne ‘Ondernemen met karakter’ in Tongeren

De stad Tongeren deed een oproep naar deze kandidaat-ondernemers die kans maken op een ruggensteuntje van 10.000 euro. Zeven kandidaten werden geselecteerd voor een volgende ronde, waaruit uiteindelijk drie ondernemers werden weerhouden. De ingediende projecten zijn heel divers, zoals je mag verwachten van een stad die al eeuwenlang een zeer breed ondernemerschap omarmt. De 3 winnaars worden binnenkort kenbaar gemaakt. Of ze nu binnen de campagne starten of niet, ze worden allemaal aangespoord om niet bij de pakken te blijven zitten en werk te maken van hun droomproject. Waar anders dan in de gezelligste binnenstad van Limburg?

Ook geïnteresseerd in oplossingen op maat voor jouw vraagstukken over het aantrekken van starters en lokale economie? Wens je meer te weten over onze pijler lokale economie & retail? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

Meer weten?

We vertellen je graag wat we allemaal gedaan hebben en wat we allemaal voor jou kunnen doen. Stuur ons een bericht met jouw vraag of bel ons even op!

Contacteer ons direct:

Tel: +32 (0)473 62 20 33