Hoe kan een klooster uit 1438 relevant blijven? Door herbestemming! Het klooster van Colen in Borgloon werd aangekocht door nv Colen, die CityD-WES heeft aangesteld om de herbestemming mee uit te werken. We diepen de kwaliteiten van het klooster uit en bieden een kader voor hedendaags gebruik. Zie het als een hedendaags toevluchtsoord. Veelbelovend dus!

Het klooster Colen in Borgloon werd in 1438 gesticht door Maria van Kolen en was oorspronkelijk een Kruisherenklooster (tot 1796). Cisterciënzerinnen verbleven er vanaf 1822. In 1947 werd het complex als monument beschermd. Op 3 augustus 2020 kocht nv Colen het klooster en werd zo de eerste niet kerkelijke eigenaar in 600 jaar.

De nv zal de erfgoedsite restaureren en start met de buitenschil, gevels, daken en buitenaanleg. Ondertussen wordt ook druk nagedacht over wat in de toekomst binnen de muren zal gebeuren. Een volledige herbestemming zal de kwaliteiten van Colen nog meer uitdiepen en het klooster een nog stevigere persoonlijkheid geven. De locatie krijgt een meer hedendaags gebruik toebedeeld. Zie het als een hedendaags toevluchtsoord.

Het klooster van Colen heeft al eeuwen zijn typische uitstraling. Het is een unieke plek: charmant, romantisch en met een sterk DNA. Een groot deel van de DNA van het klooster wordt gegenereerd door haar ligging en de tuinen.

Klooster Colen

De zoektocht naar invullingen die passen bij het DNA van de site leidden naar een divers aanbod van mogelijke functies:

  • wellness clinic
  • wellness relax
  • kort en lang verblijf
  • meetings & events
  • bistro / shop
  • lokale ambachten

Na renovatie zal het klooster over een vloeroppervlakte van maar liefst 7.790 m² beschikken.

CityD-WES, Studio H2L en i-Line begeleiden de nv Colen bij het volledige proces. We zorgen ervoor dat de herbestemming een coherent geheel wordt. De nieuwe functies dienen perfect op elkaar in te werken zodat ze elkaar versterken. De beleving voor de bezoeker staat hierbij centraal. Via marktanalyse gaan we na welke marktsegmenten kunnen worden aangesproken, en dit voor elke functie afzonderlijk. Ook de financiering verliezen we daarbij niet uit het oog. Daarnaast voeren we een benchmarking uit en bepalen we hoe Colen zich in de markt dient te positioneren. Het strategisch concept dient hierbij als leidraad. Tot slot werken we de storytelling uit die richting geeft aan de communicatie en marketing voor het vernieuwde klooster.

Actief boombeheer en duurzaamheid

De herbestemming heeft oog voor de natuur: ook de tuinen zullen terug in ere worden hersteld. Er komt een combinatie van een boomgaard met noten/fruit in de kloostertuin en een moestuin. De moestuin volgt de oorspronkelijke indeling van 1770 (op basis van Ferrariskaart). Door het planten van 130 nieuwe bomen zal het park terug gezond worden en structuur krijgen.

Uiteraard zullen de nodige technische (duurzame!) ingrepen de kwaliteit voor de komende 100 jaar verzekeren, vooral:

  • dakpannen vernieuwen
  • buitenschrijnwerk restaureren, waar nodig vernieuwen
  • buitenschilderwerk
  • nutsvoorzieningen vernieuwen
  • duurzame energie (no carbon) d.m.v. warmtepomp
Klooster Colen

Ook geïnteresseerd in herbestemming, een toeristische visie, actieplan en/of begeleiding voor jouw project of locatie? Wens je meer te weten over onze pijler toerisme & leisure? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

Meer weten?

We vertellen je graag wat we allemaal gedaan hebben en wat we allemaal voor jou kunnen doen. Stuur ons een bericht met jouw vraag of bel ons even op!

Contacteer ons direct:

Tel: +32 (0)473 62 20 33