Oudsbergen is een jonge fusiegemeente in Limburg die via citymarketing de gemeente aantrekkelijk wenst te positioneren. CityD-WES maakt voor Oudsbergen een citymarketingplan op waarbij er een krachtige, verbindende identiteit wordt ontwikkeld die bewoners trots maakt, bezoekers aanspreekt en nieuwe bedrijven aantrekt.
Oudsbergen is door de fusie in 2019 de gemeente met de grootste oppervlakte in de provincie Limburg. De naam ‘Oudsbergen’ werd via een participatief traject gekozen. Om Oudsbergen nog beter op de kaart te zetten, werd CityD-WES aangesteld als citymarketeer. Samen met het creatief bureau Supermoon gaan we:
- Het gemeentelijk DNA verder verfijnen en vertalen naar unieke troeven en dit DNA bewaken;
- Een helder merkenbeleid en -architectuur ontwikkelen (inclusief submerken);
- Een adequate citymarketingstrategie ontwikkelen om Oudsbergen aantrekkelijk te positioneren voor bewoners, bedrijven en bezoekers;
- Een huisstijlhandboek en actieplan opmaken;
- Citymaking: het borgen van citymarketing in de organisatie, het laten evolueren van het product-, evenement- en dienstenaanbod in functie van de visie van het citymarketingplan, en het stimuleren dat stakeholders de kernwaarden van het merk uitdragen.
Participatieve werkformules, co-creatie en een methodologisch merkmodel maken deel uit van het proces.
Eén van die werkformules is een positioneringsworkshop. Vertrekkende vanuit het DNA van “Naar de Kern” en de inzichten van het topline onderzoek, kwamen we op een interactieve wijze tot een gewenste positionering/identiteit. Er werd gezocht naar gemeenschappelijke elementen die de verschillende deelelementen met elkaar verbinden.
Op basis van de info uit de positioneringsworkshop ontwikkelden we een visie omtrent identiteit.
In de volgende stappen gaan we aan de slag met de huisstijl en het actieplan.
Ook geïnteresseerd in citymarketing voor jouw stad of gemeente? Wens je meer te weten over CityD-WES? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!