Studie naar het binnenlands dagtoerisme in Brugge
Brugge 18 april 2023 – Wie Brugge zegt, denkt aan hordes buitenlandse toeristen, kuierend door de prachtige, historische straten. Een mengelmoes van talen en culturen tegen een historische achtergrond. Overvolle bootjes op de Brugse reien. En bussen vol ijverige toeristen die niet kunnen wachten om het perfecte shot te nemen van de vele bezienswaardigheden die de stad te bieden heeft. Brugge leeft van het buitenlands toerisme. Uit een nieuwe studie van marktonderzoeksbureau DataD blijkt dat ook het economisch potentieel van het binnenlandse recreatieve stadsbezoek groter is dan aanvankelijk werd gedacht.
De Bruggebezoeker is jong en trouw
In oktober 2022 lanceerde marktonderzoeksbureau DataD (onderdeel van de CityD-WES group) een grootschalige bevolkingsbevraging bij een representatieve steekproef van 1.500 Belgen. In de bevraging werd gepeild naar het dagtoerisme van de Belg in Brugge tijdens de zomermaanden (juli -augustus-september) van 2022.
Uit de resultaten blijkt dat 20% van de Belgen in de zomer van 2022 minstens één bezoek bracht aan het Venetië van het Noorden. 62% van de Belgische dagtrippers kwam uit Vlaanderen, 25% uit Wallonië en 13% uit Brussel. Bijna de helft van de Bruggebezoekers is jonger dan 35 jaar en de grootste groep dagtoeristen bezoekt Brugge zonder kinderen.
Belgen komen graag naar Brugge en keren ook vaak terug. Gemiddeld bracht een Bruggebezoeker 2,4 keer een bezoek aan de stad in de zomer van 2022. 44% van de Bruggebezoekers kwam meermaals terug en 12% bezocht de stad in die periode zes keer of vaker. De trouwste bezoekers komen uit West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Vooral jonge mensen (-35 jaar) zakten in de zomer van 2022 meermaals af naar de stad.
Liever shoppen dan museumhoppen
De top drie van meest geliefde activiteiten voor de Belgische toerist in Brugge zijn:
- Sightseeing (42%)
- Shoppen (38%)
- Wandelen voor het plezier (20,5%)
Uit het onderzoek blijkt dat niet enkel de toeristische trekpleisters, zoals een boottocht op de reien, een museumbezoek en een bezoek aan een monument door de Belgische toerist worden gesmaakt. Ook, en vooral, de recreatieve activiteitenlokken de Belg naar Brugge. Shopping en wandelen voor het plezier scoren dan ook hoog. .
Belgen komen graag naar Brugge voor een combinatie van activiteiten. Daarbij gaat het vaak over een samenspel van shopping en een toeristische activiteit en/of een recreatieve activiteit.
Mannen vrijgeviger in Brugge dan vrouwen
Gemiddeld spendeerde de Bruggebezoeker 172 euro aan zijn of haar dagtrippen in Brugge gedurende juli-augustus-september 2022. Dit is ongeveer 70 EUR per bezoek! Opvallend is dat mannen meer geld uitgaven tijdens een daguitstap naar Brugge dan vrouwen. 25% van de mannen spendeerde meer dan 200 euro, ten opzichte van 15,5% van de vrouwen.
Conclusie
Dat toerisme de lokale economie een stevige boost geeft, is geen nieuwe ontdekking. Maar uit dit onderzoek blijkt dat Belgische toeristen meer doen dan gewoon ‘de toerist uithangen’. Brugge is voor Belgische bezoekers zoveel meer dan een boottocht op de Brugse Reien maar omvat ook shoppen, sightseeing, een terrasje doen,…. Het economisch potentieel voor Brugge zit niet enkel in de toeristische uitstappen van buitenlandse bezoekers, maar vooral ook in de recreatieve uitstappen van Belgen.
Over het onderzoek
Ieder kwartaal wordt door DataD (onderdeel van CityD-WES groep) een grootschalige bevraging, de consumeter, gelanceerd waarin een steekproef van 1.500 Belgen tussen 18 en 74 jaar bevraagd worden naar hun bezoekintenties in België. Het doel van deze studie is om meer inzicht te krijgen in de reisgewoontes van Belgen in eigen land met betrekking tot dagtoerisme. In de bevraging wordt gepolst naar hoe vaak de Belg op uitstap gaat in eigen land, naar de Vlaamse kust, Brussel, Wallonië, Vlaanderen of het buitenland en wat de exacte bestemming is. Er wordt gepolst naar de reden voor de uitstap en welke activiteiten ze er doen. Bovendien wordt eveneens gevraagd welk budget de respondent tijdens zijn of haar dagtrip spendeert. Het betreft een online bevraging van de Belgen aan de hand van een representatieve steekproef. De studie wordt ieder kwartaal herhaald. Er wordt gewogen volgens regio in functie van de populatie. De resultaten zijn representatief voor alle inwoners in België. Voor de volledige steekproef bedraagt de foutenmarge 3% (betrouwbaarheidsinterval van 95%).
Over CityD-WES group
CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken DataD en CityD.
DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “martgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.
CityD staat voor het versterken van de lokale en regionale dynamiek, op basis van scherp en gedegen onderzoek, heldere visies en vooral uitvoerbare en toekomstgerichte acties. CityD gaat voor helder advies en vertaalt dit op een bondige, overzichtelijke en vooral begrijpelijke manier. Samen maken we sterke steden en binnensteden. De focus ligt hierbij op het onderzoek naar wenselijkheid en haalbaarheid van stedelijke voorzieningen die een stad of regio economisch en maatschappelijk vooruithelpen
Het team CityD-WES group bestaat uit 12 medewerkers en heeft een breed netwerk aan sterke experten binnen verschillende vakgebieden zoals marktonderzoek, strategie, toerisme, leisure, vastgoed, detailhandel/horeca, citymarketing en centrummanagement. Samen met de partners wil CityD-WES door onderzoek en advies bijdragen aan maatschappelijke uitdagingen en duurzame impact creëren.
Meer informatie:
CityD-WES, info@cityd-wes.be
Contactpersoon: Elisabeth Van Houtte, 0487 30 42 35