Centrummanager van CityD-WES Mathias Declerck lanceert met ‘Dilbeek voor Durvers’ een uniek pionierend concept dat ondernemers moet aantrekken om te proeven van ondernemerschap.

Tot 2024 kunnen ondernemers hun concept aftoetsen in één van de hippe units. De nadruk ligt op kwaliteit, esthetiek en doorgroeikans naar een permanente inplanting in Dilbeek. Alles gebeurt onder deskundige begeleiding en tegen laagdrempelige voorwaarden.

Een traject met visie

Alle keuzes voor dit concept werden heel bewust gemaakt en afgewogen tegen een toekomstbeeld. Het voortraject ‘Naar De Kern’ – dat de identiteit van Dilbeek capteerde – en de verschillende analyses van studiebureau CityD-WES leren dat er potentieel is, dat er specifieke noden zijn en dat de troeven van Dilbeek meer verweven zichtbaar moeten gemaakt worden.

De Verheydenstraat als commerciële winkelstraat en het gebied rond het Gemeenteplein als horecacluster worden vooralsnog ‘gescheiden’ door het prachtige Sint-Alenapark. De bezoeker moet dit in de toekomst ervaren als een verbindend element op elk niveau en kruisbestuiving tussen ondernemers stimuleren.

Burgemeester Willy Segers ziet het als volgt: “De kern van Dilbeek is op zijn minst uniek te noemen en kent heel wat troeven. Binnen een straal van nog geen 300 meter vinden we een gezellige horecacluster, een prachtig stadspark, een authentieke winkelstraat en ook toeristisch/culturele troeven ontbreken niet. Direct aansluitend bevinden zich verschillende baanwinkels, sport- en recreatiefaciliteiten, scholen en niet te vergeten: een heus natuurgebied van 70 hectare groot. Met Dilbeek voor Durvers willen we ondernemers hun concept laten uittesten in deze setting”.

Pionierend concept

Op een aantal weloverwogen locaties zullen units geplaatst worden waarin ondernemers hun concept kunnen uittesten. Via deze locaties wordt zowel fysiek als visueel een link gemaakt met de bestaande handelszaken en met de troeven in de kern. Voor de units wordt samengewerkt met Office-Drop, een Dilbeekse onderneming die (tuin)kantoren, bijgebouwen en andere units produceert met nadruk op kwaliteit. Er werd gekozen voor uniform uitziende units die stijlvol geïntegreerd kunnen worden in de publieke ruimte. De units worden van A tot Z afgewerkt en instapklaar opgeleverd.

De ondernemer kan vervolgens het interieur verder afstemmen op het concept. Er kunnen 10 units terzelfdertijd in uitbating zijn. De ‘Dilbeekse Durvers’ kunnen hun concept uitproberen voor maximaal één jaar. Gedurende deze periode wordt ook al ingezet op een uiteindelijke doorgroei naar een vaste inplanting in Dilbeek.

Viswinkel, verpakkingsloze winkel of atelier met 3D-printer?

“We mikken niet alleen op horeca en retail, ook andere type concepten komen in aanmerking”, geeft Véronique De Buyst van dienst wonen en ondernemen aan. Er werd in mei een digitale bevraging gedaan met bijna 500 respondenten. Er kwamen erg leuke ideeën uit. Van viswinkel annex sushibar tot verpakkingsvrije winkel naar een open atelier met 3D-printer of co-working space. Wat dacht je van een koffiebar met gebak of een decoratiewinkel met advies van interieurarchitect? Ook het meer traditionele aanbod zoals biowinkel, warme bakker, groenten- en fruithandel, kruidenier, etc. zijn sterk gevraagd. “Zelf durven we hopen op leuke combinaties die kwaliteit en service in een geslaagd huwelijk aanbieden”, vult Véronique aan. Diezelfde redenering gaat eveneens op voor de typische shoppingassortimenten zoals mode, lederwaren enzovoort.

Stevige rugdekking

Schepen Paul Vanden Meerssche: “Ook al is er vooral nood aan uitbreiding en diversificatie in het aanbod; toch werd de bewuste keuze gemaakt om goed te waken over de kwaliteit van de ondernemers en hun concept. Van opmaak businessplan tot opstart en uitvoering, in elke stap van het traject krijgen de ondernemers daarom ook stevige rugdekking. Zo werd onder meer een partnerschap opgezet met Unizo voor de begeleiding. De ondernemers worden ook opgenomen in de werking van Duo Dilbeek, de lokale ondernemersvereniging, om lokale verankering na te streven.”

Een deskundige jury zal over de toelating van de concepten oordelen en is gedurende het traject ook beschikbaar voor feedback, tips en hints. Instappen in het traject is ook budgettair interessant: voor een maandelijkse kostprijs van ongeveer 400 euro kan de ondernemer gebruik maken van de unit, nutsvoorzieningen, begeleiding, coaching,…

“Net vanwege deze laagdrempelige kosten worden de kwalitatieve criteria erg belangrijk. We willen inzetten op concepten die kans op slagen hebben om ze vervolgens naar een vaste stek in Dilbeek te begeleiden. Omdat de ondernemers in spé maximaal één jaar kunnen uittesten, blijft het ook eerlijk voor de bestaande handelaars die wel mee kunnen surfen op de dynamiek dat het project met zich moet meebrengen”, stelt Mathias Declerck nog.

Hoe kandidaat stellen?

Kandidaten kunnen zich melden bij centrummanager Mathias Declerck via centrummanagement@Dilbeek.be. Via de website www.Dilbeek.be/Durvers vind je alle informatie. De uitgelezen kans wanneer je aan het broeden bent op een idee. Wie weet sta je binnenkort succesvol te ondernemen in Dilbeek“.

Heb jij ook vragen rond citymarketing en centrummanagement? Wens je meer te weten over CityD-WES? Contacteer ons!

Meer weten?

We vertellen je graag wat we allemaal gedaan hebben en wat we allemaal voor jou kunnen doen. Stuur ons een bericht met jouw vraag of bel ons even op!

Contacteer ons direct:

Tel: +32 (0)473 62 20 33